Jak działa układ hamulcowy?

W przeszłości układy hamulcowe były napędzane przez ciśnienie hydrauliczne lub pneumatyczne. Pompa wysokociśnieniowa zwiększała ciśnienie w hamulcach. W układzie hydraulicznym pompą wysokociśnieniową jest obrotowa pompa łopatkowa. Konstrukcja tej pompy pozwala na regulację natężenia przepływu niezależnie od momentu obrotowego. Innymi słowy, zmniejszenie natężenia przepływu powoduje zwiększenie momentu obrotowego. Jest to pożądane w przypadku układu ciśnieniowego, ponieważ w przypadku obniżenia ciśnienia w układzie hamulcowym o pełnym przepływie siła wyjściowa byłaby tak duża, że mogłaby spowodować uszkodzenie siłownika lub zakleszczenie.
Układ pneumatyczny jest układem ciśnieniowym o obwodzie otwartym. Działa on podobnie do opisanego powyżej, z tą różnicą, że do działania wykorzystuje sprężone powietrze zamiast płynu.

Układ hamulcowy auta to jedno z najważniejszych urządzeń bezpieczeństwa każdego samochodu. Jego główną funkcją jest zatrzymanie pojazdu, gdy tylko wciśniemy pedał hamulca, wykorzystując tarcie między klockami a tarczami hamulcowymi. Układ hamulcowy składa się z następujących elementów:
Zaciski hamulcowe to części układu hamulcowego, które przekształcają energię ciśnienia w energię mechaniczną. Zaciski hamulcowe wywierają nacisk na hamulec tarczowy, zaciskając go w czterech miejscach.
Zaciski hamulcowe składają się z dwóch przeciwstawnych tłoków połączonych z klockami hamulcowymi za pomocą dwóch szczęk hamulcowych. Po naciśnięciu pedału hamulca tłoki wysuwają się i powodują tarcie o klocki i tarcze hamulcowe. Tarcie powoduje dużą ilość ciepła i dlatego klocek hamulcowy musi być schładzany specjalnym kanałem chłodzącym. Dlatego dziś widzimy wiele samochodów z dużą osłoną chłodnicy przed przednimi kołami.

By uniknąć uszkodzeń w układzie hamulcowych, które mogą być bardzo niebezpieczne doprowadzając do wypadku, powinniśmy kontrolować stan układu hamulcowego, czyścić i konserwować tarcze oraz bębny, wymieniać tarczę, bębny i szczęki.
Nie trudno zorientować się gdy z naszym układem dzieje się coś nie tak – samochód daje nam wyraźne znaki, których nie wolno lekceważyć.
Zapadający się pedał hamulca, piszczenie tarcz, dłuższa droga hamowania, nawet zauważalna własna niepewność podczas wykonywania hamowania.
W takich sytuacjach warto niezwłocznie udać się do mechanika.

Koszty naprawy układu mogą być spore w zależności od usterki. Gdy hamulce całkowicie odmówią posłuszeństwa to czeka nas sporo wymieniania co może się wiązać z cenami od tysiąca złotych w górę – w zależności też od samochodu.